Nuffnang

Thursday, September 8, 2011

Nilai Hantaran Kahwin Terkini???

Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Terkini dan Status Pelajaran di Seluruh Semenanjung :-

UPSR, PMR/SRP : RM1,000-RM3,000
SPM : RM3,000-RM8,000
STPM/DIPLOMA : RM8,000-RM12,000
DEGREE : RM12,000-RM15,000
2ND DEGREE/MASTER : RM15,000-RM20,000
PHD : RM20,000-RM30,000
- Sumber BERNAMA-

Aku tak tau betul ke tak sumber dari BERNAMA ni. Aku pun "cilok" ni dari my niece kat Malaysia. Andai kata betullah kan, maka bertambah ramailah anak2 dara yang tak kawin lagi plak nanti...Wang hantaran kahwin je dah berbelas ribu bagi yang ada Degree...ni tak termasuk barang2 hantaran. Kalau si perempuan tu nak bag Chanel yang bernilai RM13000++, itu baru bag ok, tak termasuk barang2 lain contohnya cam barang kemas ke.. plak tu, Tiffany & Co. kan..skincare..nak SK-II plak..kehehehe..perghhh., masak arr mau bergolok bergadai sey! Ini baru tahun 2011, agaknya nnt kalau zaman si Is nak kawin, camana arr plak ek? tak dapat dibayangkan. Kalau tentang bag tu, aku bagi kat anak menantu aku je antara bag ku yang ada ni. Classic ok...haha

Aku rasa, ni peluang yang bagus bagi syarikat Insurance agar buat pelan cam yang derang buat for education. Kan ke sekarang macam2 pelan kat Prudential contohnya, pelan insurance anak + saving + education. By the time anak2 nak masuk U nanti, keluarkan duit tu. So, kurang sikit bebanan mak pak nak keluar duit for education. Lepas ni, apa kata, pelan Insurans Pernikahan plak diwujudkan...x gitu? hehe

Kata Hati:
Mujur aku dah pernah kawin dulu..kalau tak, aku minta bag Chanel, SK-II , Tiffany & Co. for barang2 hantaran, bengkok my future husband..wkakakaka