Nuffnang

Tuesday, May 4, 2010

ceritera tentang si Kera yang baru mendapat pisang emas


Pada zaman dahulu kala, tinggallah seekor kera di hutan sebuah kampung terpencil di daerah Batu Kedaung. Selama ini, si kera ini meneruskan hidupnya dengan hanya makan bunga-bungaan di hutan tersebut. Pada suatu hari, ia terjumpa sebiji pisang. Pisang tersebut bukanlah pisang biasa, tetapi adalah pisang emas!!! So, Si Kera itu amatlah gembira...dan terus memakannya dengan lahap sekali...sebelum ia makan itu pisang, si Kera berpendapat, dengan hanya memakan sebiji pisang emas itu, maka, ia akan kenyang seumur hidup! Ia mula menyombong dan berlagak dengan rakan-rakan keranya yang lain..selain dari bercerita dan menyalak (eh..Kera menyalak ke ek???) ke sana ke sini tentang kehebatan dirinya hanya kerana dia sudah makan pisang emas!!! selain dari bercerita ttg kehebatan dirinya, ia juga busuk hati, buat mulut dan berhasad dengki kepada rakan-rakannya yang lain yang sememangnya lebih gojes, lebih hebat darinya sebelum ini!!!..senang citer, kera ni dah lupa daratan..hanya tau awangan je kot...ni terjadi kerana ia beranggapan bahawa, ia tidak lagi perlu hidup susah dengan hanya memakan bunga-bungaan seperti sebelum ini. Setelah tiga hari tidak makan apa-apa sejak memakan sebiji pisang emas itu, si Kera mulai merasa lapar..ia merasa amat hairan..naper dia berasa lapar..ia ingatkan, ia akan kenyang seumur hidup!!!tapi, ternyata tidak..

Moral of the story: Jangan berlagak sangat! Hidup x selalu di atas dan senang! Mulut tu jaga! Jangan kerna mulut cam apa, binasa badan!

Nota kaki: Tiada kena mengena dengan mereka yang bernama MANUSIA...ini ceritera KERA semata-mata...la la la

9 comments:

faizul said...

lol.. i ingat kera yg busuk hati nie dah pupus zaman skrg..masih ada lagi ek zara?hehe..terpikir gak kera canggih nie pandai pakai parfume ke x..hehe

Zara said...

mesti x baca betul2kan? ini kan citer dahulu kala..wakakkaka

faizul said...

ye x ye jugak kan..haiya..hahahaha..kalau la kera nie pandai pakai parfume zara..wangi kita semua zara..kera nie kan suka bawak mulut.hehe

Zara said...
This comment has been removed by the author.
N.Q.R said...

kera oh kera.. kenapa ekot busuk hati?mcm mana aku tak busuk hati? zara, ko sambung!

Zara said...

ok..aku sambung: camana aku x busuk hati ye? sbb aku x pakai parfum..(eh..kena mengena ke?)

N.Q.R said...

hahahhaha..layan....ckp kat kera (dlm bahasa kera) apa barang makan pisang emas... hehehehe...

faizul said...

zara xpakai parfume tp wangi..kera panas pakai parfume tp?eh kita nie xkena ban ke ckp pasal kera?hehe

Zara said...

ala, ckp sal kera jek pun..hahahhaa
so, i x rasa kita kena ban..la la la